dagreis 4 augustus 2024

Heemkringen van Hertsberge en Ruddervoorde samen op stap

De heemkundige kringen van Ruddervoorde en Hertsberge maakten op zondag 4 augustus een gezamenlijke dagtrip naar de herdenkingssites van de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek. Ploegsteert, Wijtschate, Mesen werden bezocht onder de deskundige leiding van oud-leraar Lieven Claeys die heel veel ervaring heeft in het gidsen van groepen in die streek. "Het is de eerste maal dat wij een daguitstap met de groep organiseren", vertelt Christoph Biebauw van de heemkundige kring van Hertsberge: "Tijdens de voorbereiding staken we ons licht op bij de heemkring van Ruddervoorde die de voorbije jaren al vaker met hun groep op stap ging voor een hele dag. Van daaruit groeide het idee om iets te organiseren voor beide groepen. Hertsberge nam dit jaar het initiatief maar de voorbereiding gebeurde samen. Zo werd dit een schoolvoorbeeld van hoe Oostkampse verenigingen, over de grenzen van de deelgemeenten heen tot een geslaagde samenwerking kunnen komen. Het werd een prachtige dag met 57 deelnemers die 's morgens de bus opstapten aan de kerk en 's avonds nog eindigden met een gezellige broodjesmaaltijd in de nieuwe zaal 't Bulscampvelt.

Het 'Plugstreet 14-18 Experience Museum' en Berks & Hyde Park Corner Cemetry in Ploegsteert werden bezocht net als De Duitse loopgraven van Bayernwald in Wijtschate en het centrum van Mesen dat heel wat onder de oorlog heeft geleden. Aan het stadhuis van de kleinste stad van België werd de groep verwelkomd en toegesproken door burgemeester Sandy Evrard, de burgemeester die ooit in het 'Grote Buurtonderzoek' van de krant Het Nieuwsblad werd uitgeroepen tot de 'Sympathiekste burgemeester van Vlaanderen'.

Een meer ingetogen moment werd er beleefd aan het monument van het kerstbestand in Mesen. Op die plaats zou op Kerstmis 1914 een voetbalmatch gespeeld zijn door de strijdende partijen die voor deze gelegenheid uit hun loopgraven kropen en kerstgeschenkjes aan mekaar uitdeelden. Honderd jaar later werd dit door Michel Platini van de Uefa ter plaatse vereeuwigd in het 'Christmas Truce Monument' met als tekst: 'Aan wie de Kleine Vrede in de Grote Oorlog meemaakte'. Bij het monument worden er tegenwoordig, om dit te gedenken, ballen en shirts van gerenommeerde Europese voetbalverenigingen achtergelaten. De vele meegereisde voetbalfans van de heemkringen van Hertsberge en Ruddervoorde brachten nog eens tien jaar later een gelijkaardige hulde. Met de steun van Cercle Brugge legden ze er een mooie shirt van de bloeiende vereniging neer bij het monument. In zijn hulde vermeldde Piet Himpens van de Hertsbergse Heemkring ook dat Joël Hoste, een gewaardeerde Ruddervoordse heemkundige die vorig jaar op 95-jarige leeftijd overleed, een belangrijke speler van Cercle Brugge was in de jaren '50. "Sport verbindt mensen van alle rangen, gender, kleur of stand. Ondanks de sportieve strijd brengt die vrede in de harten", gaf hij nog mee terwijl het shirt van de Brugse vereniging bij het monument werd gelegd, "Dit is een belangrijk moment van vrede, een waarde die ook tijdens de Olympische Spelen wordt uitgedragen. Voor onze heemkringen bezegelt het ook onze geslaagde samenwerking." Over de middag werd in het wielerbedevaartsoord dat Ploegsteert nu geworden is, het graf van oud-wielrenner Frank Vandenbroucke bezocht. Daarna werd er gezellig getafeld in het Ploegsteertse Restaurant Café de la  Grand'place, de locatie waar de coureur is opgegroeid.

tekst: Piet Himpens - foto's: Marnix Van Belle